Kinezjologia edukacyjna ,,to nauka o ruchu” jak ją określił sam autor P. Dennison. Jest to praktyczny i dynamiczny system, który wykorzystuje proste ruchy ciała, żeby zintegrować funkcje mózgu. Nazywana jest także ,,gimnastyką mózgu”. Dzięki wykorzystaniu ćwiczeń, wszystkie części mózgu włączają się i współpracują, żeby poprawić każdą wybraną umiejętność. Jest to metoda poprawiająca efektywność uczenia się, komunikowania, kreatywności oraz wydajności pracy. Ćwiczenia pomagają opanować stres, zapewniają prawidłową korelację między umysłem i ciałem.
Metoda Dennisona to uczenie metodami aktywizującymi włączania naturalnych mechanizmów integracji umysłu i ciała poprzez specjalnie zorganizowane ruchy.
Główne cele kinezjologii to:
- zrozumienie psychologicznych i fizjologicznych reakcji ludzkiego organizmu na krótkotrwały i bardzo intensywny wysiłek fizyczny;
- poznanie różnych form adaptacji organizmu ludzkiego na chroniczną lub długotrwałą aktywność fizyczną;
- zrozumienie mechaniki ruchu i opisanie jej cech;
- badanie procesów kontrolujących ruch i czynników wpływających na nabywanie zdolności motorycznych;
- wyjaśnienie psychologicznych efektów fizycznej aktywności na ludzkie zachowanie.
Bardzo ważnym czynnikiem w stosowaniu tej formy w pracy z osobą z autyzmem jest nauka relaksacji, rozładowania napięcia, radzenia sobie ze stresem.