Kinezjologia Edukacyjna

Kinezjologia edukacyjna ,,to nauka o ruchu” jak ją określił sam autor P. Dennison. Jest to praktyczny i dynamiczny system, który wykorzystuje proste ruchy ciała, żeby zintegrować funkcje mózgu. Nazywana jest także ,,gimnastyką mózgu”. Dzięki wykorzystaniu ćwiczeń, wszystkie części mózgu włączają się i współpracują, żeby poprawić każdą wybraną umiejętność. Jest to metoda poprawiająca efektywność uczenia się, komunikowania, kreatywności oraz wydajności pracy. Ćwiczenia pomagają opanować stres, zapewniają prawidłową korelację między umysłem i ciałem.

Metoda Dennisona to uczenie metodami aktywizującymi włączania naturalnych mechanizmów integracji umysłu i ciała poprzez specjalnie zorganizowane ruchy.

Główne cele kinezjologii to:

  • zrozumienie psychologicznych i fizjologicznych reakcji ludzkiego organizmu na krótkotrwały i bardzo intensywny wysiłek fizyczny;
  • poznanie różnych form adaptacji organizmu ludzkiego na chroniczną lub długotrwałą aktywność fizyczną;
  • zrozumienie mechaniki ruchu i opisanie jej cech;
  • badanie procesów kontrolujących ruch i czynników wpływających na nabywanie zdolności motorycznych;
  • wyjaśnienie psychologicznych efektów fizycznej aktywności na ludzkie zachowanie.

Bardzo ważnym czynnikiem w stosowaniu tej formy w pracy z osobą z autyzmem jest nauka relaksacji, rozładowania napięcia, radzenia sobie ze stresem.