Zajęcia z żywiołami to specjalnie zaprojektowany program terapeutyczny dla uczniów z autyzmem, który pomaga im rozwijać różne umiejętności przy użyciu czterech żywiołów: ziemi, wody, ognia i powietrza. Podczas tych zajęć, wychowankowie Ośrodka mają możliwość eksplorowania i interakcji z różnymi materiałami, narzędziami i akcesoriami, które symbolizują każdy z żywiołów. Na przykład, podczas zajęć z ziemią, uczniowie mogą dotykać, formować i tworzyć z gliny lub piasku. Z kolei podczas zajęć z wodą, mogą bawić się w basenie z kolorowymi piłeczkami, mokrymi gąbkami lub eksperymentować z różnymi pojemnikami wypełnionymi wodą.
Praca z żywiołami podczas zajęć terapeutycznych ma na celu rozwijanie różnych umiejętności, takich jak:
1. Zdolności motoryczne – poprzez interakcję z różnymi materiałami, podopieczni mają możliwość rozwijania zdolności motorycznych, takich jak chwytanie, formowanie, przemieszczanie i precyzyjne ruchy.
2. Komunikacja i interakcja społeczna – zajęcia z żywiołami dają uczniom szanse na komunikację i interakcję z terapeutą i rówieśnikami. Mogą wspólnie tworzyć, eksperymentować i dzielić się swoimi odkryciami.
3. Koncentracja i samoregulacja – praca z żywiołami angażuje wychowanków Ośrodka w działania, które wymagają skupienia i samokontroli. Dzieci i młodzież uczą się kontrolować swoje emocje i zachowania, a także rozwijają umiejętności planowania i podejmowania decyzji.
4. Integracja sensoryczna – uczniowie mogą eksplorować różne tekstury, temperatury i wrażenia sensoryczne, co pomaga im w integracji sensorycznej i rozwijaniu zmysłów.